ID: 13108
Renault 5 Turbo II
€71.500,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Renault 5 Turbo II
Tellerstand: 142.897 km
Carrosserievorm: Hatchback (3-drs)
Aantal deuren: 3
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: jan 1984
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur: Bruin
Interieurkleur: beige
Bekleding: Velours
Motorinhoud: 1.397 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 118 kW (160 PK)
Afmetingen (LxBxH): 3664 x 1760 x 1323 cm
Algemene staat: zeer goed
BTW/Marge: Marge (bedrijven kunnen geen BTW aftrekken)
Opties en accessoires
*Nederlands*
De Renault 5 Turbo II is misschien wel het beste exportproduct dat Frankrijk ooit assembleerde. Dit opzwepende jaren 80 rallykanon voor op de openbare weg lijkt de term hot hatch te hebben uitgevonden. Maar dat niet alleen. De Turbo-versie is een rijdende legende. Een icoon dat ruim 30 jaar na het einde van de productieperiode nog altijd menigeen weet te verbazen én te verblijden met zijn excentrieke voorkomen en uitdagende performance.
Historie:
Dit prachtexemplaar werd op 6 januari 1984 nieuw geleverd in het vaderland van Renault. Daarna zou het tot 2006 een thuiswedstrijd blijven voor de Turbo II. Via de 1e (Franse) eigenaar kwam de auto in handen terecht van een landgenoot, wie op zijn beurt letterlijk en figuurlijk afstand deed van de klassieke hatchback toen deze de grens overging naar buurland Spanje, geïmporteerd door eigenaar nummer 3. De Spanjaard is tevens de laatste die de Renault in zijn bezit had tot nu toe. Alle 3 de eigenaren hielden de historie van het brute snelheidswonder nauwkeurig bij. Bijgeleverd is een dikke map met facturen die helemaal teruggaan naar het jaar waarin de auto voor het eerst kennismaakte met het asfalt. Absoluut uniek!
Exterieur:
De Turbo II mag dan vervaardigd zijn in de jaren 80, de bruine carrosserie ademt pure seventies. Overigens is dit tevens kleur waarin de Renault in 84 de fabriek verliet. Wel is de lak een keer opnieuw aangebracht, om deze opnieuw van de originele glans te kunnen voorzien.
Origineel zijn ook de spectaculair vormgegeven velgen met sportieve gele accenten. Het design is een dikke knipoog naar het type wielen die veelvuldig onder rallyautos werden gemonteerd. De Turbo 2 bestickering op de zijkant laat er geen twijfel over bestaan: deze Renault 5 is het menens.
Design:
Meest opvallende aspect van de opper-5 is en blijft natuurlijk de extreem uitgebouwde achterzijde. Speciaal voor deze uitvoering ging Renault terug naar de tekentafel en riep de hulp in van fameus topontwerpen Marcello Gandini, destijds in dienst van beroemd designbureau Bertone. Met de exorbitant toegenomen spoorbreedte achter, waarvoor Marcello verantwoordelijk is, werd plaats geboden aan een heuse middenmotor. In deze nieuwe opzet wilde Renault kunnen antwoorden op een geduchte en zeer succesvolle concurrent in de rallysport: de Lancia Stratos. En hoe kun je beter de strijd aangaan met een volbloed Italiaan dan door zelf een vleugje Italië aan je ontwerp toe te voegen?
Interieur & uitrusting:
Naast al dit uiterlijk vertoon is er evengoed ruimte voor luxe. Wat te denken van het open dak; deze is origineel af-fabriek en kan zowel open worden geschoven als geklapt. Ziet u het al voor u? Met wapperende haren iedereen het nakijken geven tijdens een stoplichtsprint? Extra genieten aan boord van de Fransoos doet u ook als u het prachtige, originele interieur in u opneemt. De bruine stoffen bekleding en het zwarte dashboard inclusief 3-spaaks sportstuur zijn nog niets van hun Franse charmes verloren.
Performance:
De Renault 5 Turbo II is de evolutie van en de laagdrempelige(re) variant op de oorspronkelijke Turbo-uitvoering; laatstgenoemde beschikte over kostbare lichtgewicht aluminium onderdelen. De 2e serie moest die ontberen, echter dit had nagenoeg geen invloed op de prestaties. Accelereren van 0-100 km/h was nog altijd binnen 6,9 seconden afgerond. De topsnelheid is al minstens zo impressief. De naald van de kilometerteller blijft steken op 201 km/h; bizar snel voor die tijd.
En er zijn meer redenen om aan te nemen dat de Turbo II zijn tijd ver vooruit was. Zo wordt de Renault aangedreven door een 4-cilindermotor met een inhoud van slechts 1397 cc. De bescheiden 4-pitter weet maar liefst 160 pk uit het blok te persen, mede dankzij de aanwezigheid van een turbo. Weten wat voor krachtexplosie al dit klassieke geweld teweegbrengt?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*English*
The Renault 5 Turbo II perhaps is the best export product the French have ever assembled. This thrilling rally edition for the public road seems to have invented the term "hot hatch back in the 80s. But the Turbo version is so much more than that. Its a genuine legend. 30 years after the end of the production, this icon still manages to amaze many people with its eccentric appearance and challenging performance.
History:
The condition of this particular car is just as beautiful as its history. It all began on January 6, 1984: the 5 Turbo II was delivered new in the home country of Renault. And stayed there until 2006. After the first (French) owner, there was a second one. The French adventure came to an end when the third and last owner imported the classic hatchback to Spain. All three owners secured the history and information of this brutal speed demon very accurately. Included is a thick folder with invoices which go all the way back to the year when the car was driven for the first time. Absolutely unique!
Exterior:
The Turbo II may be produced in the 80s, the brown lacquer is typical 70s. Moreover, this color is the same as the original factory color of 1984. However, the bodywork is repainted once, in order to provide it with the original brilliance.
Typical are also the spectacularly designed wheels with sporty yellow accents and Turbo 2 graphics on the sides. The most striking aspect of the car of course is the extremely extended rear, designed by the famous Marcello Gandini, who was employed by renowned design firm Bertone back then. Thanks to the new sculpture, there was room for a mid-engine for a better weight ratio. Renault needed the adapted set-up to compete the highly successful Lancia Stratos in rallying. To attack the Italian thoroughbred, the French added an Italian touch to their model as well.
Interior:
Besides all this ostentation, theres also room for luxury. The roof for example, comes straight from the factory. The brown interior upholstery is original too. Looking at the black contrasting dashboard including a 3-spoke sports steering wheel, the Renault has lost none of its French charms.
Performance:
The Renault 5 Turbo II is the evolution of the original Turbo version. The biggest differences between the two are the expensive lightweight aluminum components. The 2nd series left those behind, almost without compromising on performance. Accelerating from 0-100 km/h could still be completed within 6.9 seconds. The top speed is an impressive 201 km/h; very fast those days.
And there are more reasons to believe that the Turbo II was ahead of its time. For example, the Renault is powered by a 4-cylinder engine with a capacity of only 1397 cc. The small cylinder block produces 160 hp, thanks to the presence of a turbocharger. The power explosion, speed thrills and pure driving experience bring you back to the earlier days though. Exactly the way you want it.
Classic Youngtimers Consultancy
Koperslagerstraat 1
5405BE UDEN
Tel: 06-16433675
E-mail: info@classic-youngtimers.com
Tellerstand: 142.897 km
Carrosserievorm: Hatchback (3-drs)
Aantal deuren: 3
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: jan 1984
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Kleur: Bruin
Interieurkleur: beige
Bekleding: Velours
Motorinhoud: 1.397 cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 118 kW (160 PK)
Afmetingen (LxBxH): 3664 x 1760 x 1323 cm
Algemene staat: zeer goed
BTW/Marge: Marge (bedrijven kunnen geen BTW aftrekken)
Opties en accessoires
- Mistlampen achter
- Mistlampen voor
- Ruitenwisser achter
*Nederlands*
De Renault 5 Turbo II is misschien wel het beste exportproduct dat Frankrijk ooit assembleerde. Dit opzwepende jaren 80 rallykanon voor op de openbare weg lijkt de term hot hatch te hebben uitgevonden. Maar dat niet alleen. De Turbo-versie is een rijdende legende. Een icoon dat ruim 30 jaar na het einde van de productieperiode nog altijd menigeen weet te verbazen én te verblijden met zijn excentrieke voorkomen en uitdagende performance.
Historie:
Dit prachtexemplaar werd op 6 januari 1984 nieuw geleverd in het vaderland van Renault. Daarna zou het tot 2006 een thuiswedstrijd blijven voor de Turbo II. Via de 1e (Franse) eigenaar kwam de auto in handen terecht van een landgenoot, wie op zijn beurt letterlijk en figuurlijk afstand deed van de klassieke hatchback toen deze de grens overging naar buurland Spanje, geïmporteerd door eigenaar nummer 3. De Spanjaard is tevens de laatste die de Renault in zijn bezit had tot nu toe. Alle 3 de eigenaren hielden de historie van het brute snelheidswonder nauwkeurig bij. Bijgeleverd is een dikke map met facturen die helemaal teruggaan naar het jaar waarin de auto voor het eerst kennismaakte met het asfalt. Absoluut uniek!
Exterieur:
De Turbo II mag dan vervaardigd zijn in de jaren 80, de bruine carrosserie ademt pure seventies. Overigens is dit tevens kleur waarin de Renault in 84 de fabriek verliet. Wel is de lak een keer opnieuw aangebracht, om deze opnieuw van de originele glans te kunnen voorzien.
Origineel zijn ook de spectaculair vormgegeven velgen met sportieve gele accenten. Het design is een dikke knipoog naar het type wielen die veelvuldig onder rallyautos werden gemonteerd. De Turbo 2 bestickering op de zijkant laat er geen twijfel over bestaan: deze Renault 5 is het menens.
Design:
Meest opvallende aspect van de opper-5 is en blijft natuurlijk de extreem uitgebouwde achterzijde. Speciaal voor deze uitvoering ging Renault terug naar de tekentafel en riep de hulp in van fameus topontwerpen Marcello Gandini, destijds in dienst van beroemd designbureau Bertone. Met de exorbitant toegenomen spoorbreedte achter, waarvoor Marcello verantwoordelijk is, werd plaats geboden aan een heuse middenmotor. In deze nieuwe opzet wilde Renault kunnen antwoorden op een geduchte en zeer succesvolle concurrent in de rallysport: de Lancia Stratos. En hoe kun je beter de strijd aangaan met een volbloed Italiaan dan door zelf een vleugje Italië aan je ontwerp toe te voegen?
Interieur & uitrusting:
Naast al dit uiterlijk vertoon is er evengoed ruimte voor luxe. Wat te denken van het open dak; deze is origineel af-fabriek en kan zowel open worden geschoven als geklapt. Ziet u het al voor u? Met wapperende haren iedereen het nakijken geven tijdens een stoplichtsprint? Extra genieten aan boord van de Fransoos doet u ook als u het prachtige, originele interieur in u opneemt. De bruine stoffen bekleding en het zwarte dashboard inclusief 3-spaaks sportstuur zijn nog niets van hun Franse charmes verloren.
Performance:
De Renault 5 Turbo II is de evolutie van en de laagdrempelige(re) variant op de oorspronkelijke Turbo-uitvoering; laatstgenoemde beschikte over kostbare lichtgewicht aluminium onderdelen. De 2e serie moest die ontberen, echter dit had nagenoeg geen invloed op de prestaties. Accelereren van 0-100 km/h was nog altijd binnen 6,9 seconden afgerond. De topsnelheid is al minstens zo impressief. De naald van de kilometerteller blijft steken op 201 km/h; bizar snel voor die tijd.
En er zijn meer redenen om aan te nemen dat de Turbo II zijn tijd ver vooruit was. Zo wordt de Renault aangedreven door een 4-cilindermotor met een inhoud van slechts 1397 cc. De bescheiden 4-pitter weet maar liefst 160 pk uit het blok te persen, mede dankzij de aanwezigheid van een turbo. Weten wat voor krachtexplosie al dit klassieke geweld teweegbrengt?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*English*
The Renault 5 Turbo II perhaps is the best export product the French have ever assembled. This thrilling rally edition for the public road seems to have invented the term "hot hatch back in the 80s. But the Turbo version is so much more than that. Its a genuine legend. 30 years after the end of the production, this icon still manages to amaze many people with its eccentric appearance and challenging performance.
History:
The condition of this particular car is just as beautiful as its history. It all began on January 6, 1984: the 5 Turbo II was delivered new in the home country of Renault. And stayed there until 2006. After the first (French) owner, there was a second one. The French adventure came to an end when the third and last owner imported the classic hatchback to Spain. All three owners secured the history and information of this brutal speed demon very accurately. Included is a thick folder with invoices which go all the way back to the year when the car was driven for the first time. Absolutely unique!
Exterior:
The Turbo II may be produced in the 80s, the brown lacquer is typical 70s. Moreover, this color is the same as the original factory color of 1984. However, the bodywork is repainted once, in order to provide it with the original brilliance.
Typical are also the spectacularly designed wheels with sporty yellow accents and Turbo 2 graphics on the sides. The most striking aspect of the car of course is the extremely extended rear, designed by the famous Marcello Gandini, who was employed by renowned design firm Bertone back then. Thanks to the new sculpture, there was room for a mid-engine for a better weight ratio. Renault needed the adapted set-up to compete the highly successful Lancia Stratos in rallying. To attack the Italian thoroughbred, the French added an Italian touch to their model as well.
Interior:
Besides all this ostentation, theres also room for luxury. The roof for example, comes straight from the factory. The brown interior upholstery is original too. Looking at the black contrasting dashboard including a 3-spoke sports steering wheel, the Renault has lost none of its French charms.
Performance:
The Renault 5 Turbo II is the evolution of the original Turbo version. The biggest differences between the two are the expensive lightweight aluminum components. The 2nd series left those behind, almost without compromising on performance. Accelerating from 0-100 km/h could still be completed within 6.9 seconds. The top speed is an impressive 201 km/h; very fast those days.
And there are more reasons to believe that the Turbo II was ahead of its time. For example, the Renault is powered by a 4-cylinder engine with a capacity of only 1397 cc. The small cylinder block produces 160 hp, thanks to the presence of a turbocharger. The power explosion, speed thrills and pure driving experience bring you back to the earlier days though. Exactly the way you want it.
Classic Youngtimers Consultancy
Koperslagerstraat 1
5405BE UDEN
Tel: 06-16433675
E-mail: info@classic-youngtimers.com